Naza Ria Design Concept — bayangan semula antara MPV terawal di M’sia; saingi rekaan Alphard, Vellfire

0 Comments

harga toyota bandung

Ingat lagi dengan Naza Ria? Itu MPV pertama yang dipasang dan dijual untuk pasaran tempatan dan pernah mendapat sambutan ramai. Lama menghilang, dan kemudian dengan kehadiran banyak lagi model yang lebih canggih dan popular selepas itu menyebabkan MPV besar ini makin dilupakan.

Disebabkan itu jugalah Saharuddin Design membayangkan semula model terbabit dalam suasana dan perkembangan semasa dan juga masa depan. Sebagai seorang yang menurutnya pernah terlibat dalam projek berkenaan dahulu dan menghasilkan rekaan logo Naza, bampar depan dan juga bahagian gril model lama itu, rekaan bayangan yang terbaru ini adalah semacam satu penghormatan buat MPV berkenaan.

Melihat kepada saiz dan arah tuju rekaan “kotak” yang besar, sangat jelas bahawa Naza Ria Concept ini ingin bermain dan mencabar segmen MPV mewah yang di dominasi oleh Toyota Alphard dan Vellfire, yang sudah terlalu banyak berada di atas jalan raya.

Disebabkan itu juga bahagian bampar depannya kelihatan luas dengan rekaan lampu utama yang kecil dan tirus — pendekatan rekaan yang sama pada Aplphard, tetapi diberikan sentuhan kelainan. Kemasan krom yang banyak mungkin sedikit mengganggu, begitu juga dengan kedudukan logo utama yang agak besar pada bampar, dan nama Naza Kia di depan sedikit menjadikan rekaanya sedikit sibuk.

Rekaan landai dari bahagian hud depan dan cermin utama dan membawa ke bumbung bagaimanapun nampak yakin dan menarik. Tambahan pula bahagian tengah tiang A dalam warna hitam, itu memberikan suntikan imej elegan dan sporty sekaligus. Jalur krom pada bahagian bumbung pula memperlihatkan ilusi garis nyata yang lebih rendah, berbeza dengan kedudukan sebenar bumbungnya — juga satu pendekatan yang menarik.

Dua gari bahagian sisinya, satu garis bahu dan satu garis badan, dalam lengkungnya yang bukan standard menjadikan visual bahagian tepi MPV nampak agak aneh. Elemen berkenaan terlalu ketara disebabkan ruang yang luas terbentang pada sisi kenderaan ini. Kelainan itu diikuti juga oleh rekaan tingkapnya yang hadir dengan potongan yang tidak konvensional juga. Cermin sisi menampilkan kelainan dengan menerapkan bentuk bersegi, serta bahagian pemegang pintu yang tersorok mengemaskan lagi penampilan MPV ini. Rekaan rim dengan bilah perak-hitam juga nampak serasi dengan imej yang ada.

Bahagian belakang pula lebih rata, dengan elemen utamanya adalah garis melintang, seperti apa yang dapat dilihat pada rekaan jalur krom, lampu belakang dengan dua jalur merah serta elemen sama pada bampar dengan jalur krom dan bahagian hitamnya. Jika ini bayangan kepada rekaan MPV yang lahir dari Malaysia sendiri, adakah ia punya potensi untuk diterima umum?

Promo toyota bandung