Perodua Alza D27A 2022 dibuka untuk tempahan — pelancaran Jun, tiga varian, jangkaan harga RM69k?

0 Comments

harga toyota bandung

Dengan penantian yang semakin hampir untuk pelancaran Perodua Alza serba baru (kod nama D27A), sebilangan pengedar telah mula menerima tempahan bagi MPV berkenaan sebelum pengumuman rasmi oleh Perodua.

Hantaran terkini di Facebook Group berkenaan Alza 2022 ini mendakwa tarikh pelancarannya akan berlangsung seawal bulan depan dan MPV ini akan dijual pada harga dari RM69k. Dan, mereka juga mempelawa pelanggan untuk membuat tempahan dengan yuran serendah RM100.

Pelancaran pada bulan Jun nampak masuk akal memandangkan sebelum ini Perodua telah memaklumkan bahawa pengeluaran bagi Alza lama berakhir April tahun ini, selepas dilanjutkan untuk memberi ruang kepada kelewatan pengeluaran akibat banjir, perintah kawalan pergerakan dan kekangan lain sebelum ini. Awalnya Perodua ingin menamatkan produksi Alza D46T tersebut pada Januari.

Ketika itu, Perodua memaklumkan yang pengeluaran model D27A akan dimulakan tak lama setelah model D46T lama itu diberhentikan. Hantaran berkenaan juga menyatakan akan ada tiga varian untuk Alza baru ini nanti, bermula dengan yang paling asas X, diiukuti dengan H dan AV menjadi varian paling lengkap.

Kalau betul Alza baru ini bermula RM69k, maka ia kan jadi lebih mahal berbanding model yang digantikan itu. Alza lama dijual dari harga antara RM49,944 dan RM60,525. Ini harga atas jalan tanpa insurans dan dengan pengecualian SST ketika ini. Tanpa rebat SST, Alza lama dijual pada harga antara RM51,490 hingga RM62,690.

Itu juga akan meletakkan Alza lebih mahal berbanding Ativa yang dijual pada harga bermula RM61,500, serta semakin hampir dengan julat harga Aruz. Bagaimanapun, Aruz menggunakan binaan ladder-frame dan pacuan roda belakang sementara Alza menggunakan binaan unibody dan pacuan roda depan.

Alza baru ini dijangka akan menggunakan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA), ama seperti Ativa CKD serta Toyota Avanza/Daihatsu Xenia terbaru. Ia juga akan lebih besar berbanding model lamanya, walaupun jarak antar rodanya kekal 2,750 mm — lebih panjang daripada Proton Exora (+20 mm) tetapi lebih pendek daripada Mitsubishi Xpander (-25 mm).

Harga baru yang didakwa itu sudah pasti mengambil kira segala pembaharuan yang dilakukan terhadap model ini berbanding yang lama. Bukan hanya tentang saiz, tetapi juga tentang material, rekaan dan paling penting, teknologi keselamatan – seperti yang telah disaksikan pada barisan model Perodua yang lain ketika ini.

Untuk enjin, boleh dijangkakan unit terkini pada Avanza akan digunakan; 2NR-VE 1.5 liter NA Dual VVT-i empat-silinder (106 PS dan 138 Nm) sebagai satu-satunya pilihan yang ada. Ini digandingkan bersama D-CVT untuk kuasa yang disalurkan ke roda depan. Pecahan lebih terperinci berkenaan Alza baru ada di sini.

Jadi, kita sudah mendengar dari sumber tidak rasmi bahawa Alza baru ini akan dilancarkan pada Jun dalam tiga varian, dengan harga bermula RM69k. Apa pun, kita tunggu pula pengesahan dan pengumuman rasmi daripada Perodua selepas ini.

Promo toyota bandung