Toyota Veloz 2022 ditemui keluar dari kawasan kilang Perodua – pelancaran di Malaysia semakin hampir?

0 Comments

harga toyota bandung

UMW Toyota Motor (UMWT) telah mendedahkan banyak perkara berkenaan Toyota Veloz, tetapi ia masih lagi belum dilancarkan sehingga kini di Malaysia. Sekarang dengan terlihatnya beberapa unit atas treler ini, pelancaran untuk MPV tujuh tempat duduk itu mungkin semakin hampir.

Gambar ini diambil sendiri oleh rakan sekerja kami, Danny Tan di Lebuh Raya Utara Selatan, berhampiran persimpangan Sungai Buaya-Rawang. Lokasi ini adalah hampir dengan kilang Perodua Global Manufacturing (PGMSB), yang juga mengeluarkan Perodua Ativa dan Alza baru.

Sama seperti dua model Perodua itu, Veloz juga adalah satu produk DNGA dan akan dipasang dalam negara, dengan kemungkinan besar di bawah kontrak Perodua. Walaubagaimanapun, MPV Toyota ini akan diletakkan sebagai penawaran yang lebih premium, dengan hanya satu pilihan varian 1.5 AT dan harga jangkaan sekitar RM95k tidak termasuk insurans (dikira sekali dengan cukai jualan).

Melihat kepada unit di atas treler ini, kita boleh menyaksikan dua daripada lima warna luar yang akan ditawarkan melalui Veloz, iaitu putih dan Silver Metallic dua tona dengan bumbung hitam. Pilihan warna lain yang diberitahu oleh Toyota adalah Red Metallic, Metallic Bluish Black serta Blue Metallic dengan bumbung hitam.

Meskipun platform Veloz ini adalah sama dengan Alza, ia nampak berbeza hasil penggunaan gril berbentuk heksagonal (dengan jeriji corak Y) yang besar serta kemasan krom berbentuk T di bucu bampar bersama lampu kabus LED. Lampu Veloz yang lebih tajam juga mempunyai penunjuk arah sequential serta disambungkan antara kiri dan kanan dengan jalur krom di tengah.

Di bahagian belakang, lampu Veloz juga mempunyai kemasan warna merah yang menyambungkan kedua-duanya. Terdapat juga tulisan Veloz di bawah logo Toyota, sementara kemasan di bucu bampar adalah lebih kecil berbanding Alza. Rim adalah unit 17 inci, seperti yang dipasang pada Veloz varian lebih tinggi di Indonesia dan Thailand (rim paling besar pada Alza adalah 16 inci).

Melihat kepada spesifikasi negara jiran, Veloz mempunyai jarak kelegaan tanah 205 mm, iaitu lebih tinggi berbanding Alza yang mencatat 160 mm (150 mm untuk varian asas X). Disebabkan itu, tinggi keseluruhan Veloz juga menjadi 1,700 mm, berbanding 1,670 mm yang dicatat oleh Alza.

Bampar dengan rekaan tersendiri juga menjadikan MPV Toyota ini lebih panjang, dengan catatan 4,475 mm (+50 mm berbanding Alza), sementara lengkuk roda yang sedikit terkeluar menjadikan lebarnya 1,750 mm, iaitu 20 mm lebih berbanding Alza. Jarak roda kedua-dua model adalah sama, iaitu 2,750 mm.

Harga anggaran yang dikeluarkan untuk Veloz juga meletakkan ia lebih hampir dengan Mitsubishi Xpander, yang juga datang dalam satu varian dan mempunyai ukuran panjang, lebar dan kelegaan tanah sama seperti Veloz. Walaubagaimanapun, Xpander adalah sedikit lebih tinggi (1,730 mm) dan mempunyai jarak roda lebih panjang (2,775 mm).

Di dalam Veloz, anda akan menemui rekaan hampir sama seperti Alza, tetapi bentuk corong pendingin hawanya adalah sedikit berbeza bagi menempatkan sistem infotainmen Display Audio sembilan inci – skrin sesentuhnya lebih lebar dan boleh disambungkan dengan Apple CarPlay dan Android Auto (Alza AV hanya boleh menggunakan Android Auto).

Butang pengawal pendingin hawa automatik satu zon pada Veloz juga berbeza, dengan menggunakan bentuk bulat sementara Alza cuma menggunakan butang biasa yang rata – Alza juga mempunyai fungsi memori. Terdapat juga kemasan warna kelabu pada papan pemuka dan panel pintu, sementara berhampiran konsol tengah terdapat dua ruang simpanan, dengan satu daripadanya cukup besar untuk menjadi tempat mengecas Qi tanpa wayar.

Untuk aspek keselamatan, Veloz mendapat pakej Toyota Safety Sense secara standard, dengan fungsi yang diketahui setakat ini termasuk Pre-Collision System (PCS), atau juga dikenali sebagai Autonomous Emergency Braking, dan Adaptive Cruise Control. Anda juga boleh menjangkakan pelbagai lagi sistem memandangkan harganya lebih tinggi berbanding Alza varian paling tinggi, AV (RM75,000).

Promo toyota bandung